جامع ابزار

تاریخچه متر

تاریخچه متر

 

 تاریخچه یکای طول , متر 

                                               

متر یکی از پرکاربردترین واحد های اندازه‌ گیری طول است. در نوشته پیش رو سعی می‌کنیم که به معرفی تاریخچه این واحد بپردازیم. 

انسان همواره در طول تاریخ در مورد سیستم اندازه‌گیری دچار شک وتردید بوده است مثلاً در مورد سیستم متریک وقتی دانشمندان سیستم جدید و فرانسوی اندازه‌گیری را معرفی کردند یک فرد دور اندیش به نام ناپلئون بناپارت این طور به آنان تبریک گفت: شاید نتایجی حاصل شود؛ اما این کار طاقات فرسا خواهد بود. تا مدت ها ناپلئون از بکار بردن آن سیستم امتناع می ورزید و اکثر مردم فرانسه هم از آن پیروی کردند. برای ما شاید حتی تصورش هم سخت باشد که روزگاری انسان ها بدون ابزار و واحدهای اندازه‌گیری زندگی می کردند؛ اما باید بدانیم چند هزار سال پیش در این کره خاکی انسان ها نه متر داشتند نه ترازو تا آنکه بشر کم کم در صدد بر آمد تا با جهل خود مقابله کند و دعوا و درگیری هایی که هر روزه بر سر مقدار مواد خوراکی، پارچه و حساب کتاب آنها صورت میگرفت را پایان دهد. در نتیجه واحد های باستان تا عصر اطلاعات = شامل مباحث تاریخی و پایه ای رشته های مختلف دانش است. مفاهیم بنیادی و فرآیند تحول مو ضوعات علمی در این اثر مورد بررسی قرار گرفته است دانستن این مطالب میتواند در موفقیت کاری افراد که در هر رشته ای تحصیل میکنند موثر باشد.

طول یکی از کمیت های اصلی است که برای آن یکای مستقل متر تعریف میشود. متر نخستین بار در انقلاب کبیر فرانسه مطرح شد. در آن زمان دولت انقلاب دستگاه جدیدی برای اندازه‌گیری می خواست که هیچ ارتباطی به دستگاه قدیمی که وابسته به نظام پادشاهی بود نداشته باشد. فرهنگستان علوم فرانسه هیأتی شامل چهار دانشمند مشهور فرانسوی بنام بوردا-لاگرانژ-لاپلاس-کوندورسه را در سال 1790(میلادی) مأمور تعیین یکای طول کرد. این هیات پس از یک سال مطالعه یک ده میلیونیم فاصله قطب شمال تا خط استوا در نصف‌النهار مبدأ را به عنوان تعریف متر انتخاب کرد.

این فاصله طی 9 سال توسط دو منجم فرانسوی دالامبر و میشن بطور دقیق اندازه‌گیری شد. سپس یک میله پلاتینی به طول یک متر در آن زمان ساخته شد. پلاتین به این علت انتخاب شد که در برابر خوردگی فوق العاده مقاوم است. این میله به سال 1800(میلادی) به عنوان یک استاندارد برای ساختن سایر میله های یک متری، به دولت فرانسه عرضه شد. این میله در قرن نوزدهم استاندارد متر بود. بعدها پس از پی بردن به لزوم داشتن یک استاندارد بین الملی، استاندارد جدیدی که میله‌ای از جنس پلاتین و ایریدیوم بود ساخته شد. این میله در مقابل تغییرات دما کمترحساس بود (این استاندارد متر نمونه بین الملی متر نامیده شد). نمونه‌های ساخته شده از متر در اختیار کشورهای عضو سازمان اوزان و مقیاس ها قرار داده شد. سنجش های دقیق بعدی نشان داد که نمونه متر ساخته شده کوتاهتر از یک ده میلیونیم فاصله قطب شمال تا خط استوا است در نتیجه نمونه متر ساخته شده را به عنوان استاندارد متر در نظر گرفتند و بدین ترتیب ارتباط دقیق آن با نصف‌النهار زمین از بین رفت.

 

تغییرات جدید

نیاز به داشتن یک استاندارد پایدار و سهل الوصول در آزمایشگاه باعث شد در سال 1960(میلادی) متر دوباره تعریف شود. در نتیجه فعالیت های آلبرت مایکلسون فیزکدان آمریکایی، متر به‌صورت طولی (165.763.73) برابر طول‌موج نور قرمز-نارنجی گسیل شده از گاز کریپتون (86) تعریف شد. البته این تعریف هم دیری نپایید که جای خود را به تعریف جدید متر داد. یک متر طول مسیری است که نور در خلأ در بازه زمانی (1.299792458) ثانیه طی می کند.

جمع‌بندی

متر به فرانسوی {Meter} یکای طول متر. یک و برابر{39.37}اینچ و {100}سانتیمتر یک‌هزارم کیلومتر و هزار میلی‌متر است. لغت متر از واژه یونانی {Uetpor} به معنی اندازه‌گیری آمده است. متر یکای اصلی طول در دستگاه {Si} با نماد {M} است تعریف آن به‌صورت مسافتی است که نور در کسری از ثانیه 299.792.458 / 1 می‌پیماید به‌عبارت‌دیگر نور هر ثانیه 299.792.458 متر می‌پیماید. {آوایش } نواری باریک و درجه‌بندی‌شده از فلز، پارچه، یا جنس دیگر که برای اندازه‌گیری طول و عرض اشیاء استفاده می‌شود. واحد طول = که تقریباً برابر است با یک چهل میلیونیم نصف‌النهار زمین. واحد طول در دستگاه متری است که به تخمین برابر با یک‌چهلم میلیونیم نصف‌النهار زمین است. این واحد به سال 1889(میلادی) در کنفرانس اوزان و مقادیر در پاریس اختیار شد. در اکتبر سال 1960(میلادی) در کنفرانس دیگر تجدیدنظر شد و اندازه آن 165.763 / 73 طول‌موج تابش حاصل از تغییر سطح انرژی بین{10p2.5d5} علمی واحد اساس اندازه‌گیری طول و معادل است. اتم کریپتون در خلأ از {لاروس} متر در ابتدا به‌صورت یک ده میلیونیم ربع دایره نصف‌النهار زمین مار بر پاریس تعریف می‌شد به علت تردیدهایی که در اندازه‌گیری محیط زمین پیدا شد متر را بعدازآن بافاصله موجود میان دو خط موازی حک‌شده بر روی میله‌ای از آلیاژ پلاتین و ایریدیوم مضبوط در دفتر جهان اوزان و مقادیر پاریس تعریف کردن که در درجه حرارت یخ در حال ذوب شدن نگاه داشته باشد از روی این نمونه‌های دیگر ساخته و به کشورهای مختلف برده‌اند در 1961(میلادی) {متر }را چنین تعریف کردند 165.763 / 73 برابر و موج نور به رنگ نارنجی مایل به سرخ صادرشده از کریپتون (86) با این تعریف اگر متر رسمی گم شود یافتن و ساختن دوباره آن آسان است.

www.jameabzarcom.

گردآورنده: گروه بازرگانی جامع ابزار

هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

 

فروشگاه جامع ابزار ، یک فروشگاه متفاوت از فروشگاه هایی که دیده اید .

فروشگاه اینترنتی جامع ابزار کاملترین فروشگاه آنلاین با 26 سال سابقه کار در قلب بازار ابزار ایران و عضو اتحادیه کسب کار

گروه بازرگانی جامع ابزار